Pokud trávíte celý den prací za stolem, pravděpodobně znáte bolesti zad spojené se špatným držením těla. Může to být nepohodlí, otravná nebo ostrá bolest v krku, lopatkách, dolní části zad nebo kyčlí, protože vše je propojeno. Příčinou potíží je dlouhá nehybná poloha těla. Situaci zhoršuje nesprávné držení těla, pak se nelze vyhnout zdravotním problémům.

Jediný způsob, jak pracovat 8 hodin a zůstat zdravý, je správně nastavit své pracoviště!

Tři principy ergonomie

Když mluvíme o dobré ergonomii prostoru, máme na mysli interiér, který nejen pomůže vyhnout se zraněním, únavě a zdravotním problémům, ale také zvýší produktivitu. Zde jsou tři klíčové věci, na které byste se při nastavování pracovního prostoru měli zaměřit:

Poloha hlavy

Pokud je poloha hlavy při práci nesprávná (například je mírně posunuta dopředu), páteř dostává zvýšenou zátěž, která je plná bolesti zad. Dbejte proto na to, abyste při práci měli páteř a hlavu ve stejné úrovni. Správnou polohu lze zkontrolovat tak, že se postavíte zády ke stěně a přitlačíte k ní lopatky a zadní část hlavy.

Umístěte obrazovku počítače do takové výšky, aby se vaše oči dívaly nejprve na oblast obrazovky, kterou používáte nejčastěji, a přitom držte hlavu v neutrální poloze. Pokud existují dvě obrazovky, umístěte hlavní obrazovku doprostřed a sekundární obrazovku vlevo nebo vpravo.

Křeslo pro zaměstnance Silver | DEFO

K udržení správné polohy krku a hlavy výrazně pomůže židle s vyhrazenou opěrkou hlavy nebo vysokým opěradlem. Židle Silver je ergonomická židle, která má vyhrazenou opěrku hlavy a speciální bederní opěrku. Anatomický tvar zad zajišťuje správnou polohu těla při práci a odlehčuje zádové svaly.

Vaše poloha na zádech

Pokud práce u počítače zabírá většinu dne, pak se neobejdete bez „chytrého“ křesla, které poskytuje maximální pohodlí. Při práci byste měli záda pevně přitlačit k opěradlu židle. Neustálé předklánění dříve nebo později způsobuje únavu, špatné držení těla a v důsledku toho bolesti zad.

Většina standardních počítačových židlí má anatomicky tvarované opěradlo nebo zabudovanou bederní opěrku. Vylepšené modely umožňují plně přizpůsobit opěradlo, područky a hlavovou opěrku tak, aby vyhovovaly vašim potřebám. Pokud vaše židle není tak dokonalá, umístěte do spodní části zad polštář jako oporu.

READ
Jak se jmenuje transformovatelný nábytek?

Výkonná židle Rezalt | DEFO

Židle Resalt má ergonomický design s výškově a náklonově nastavitelnou opěrkou hlavy, odnímatelnými 3D područkami a nastavitelnou bederní opěrkou. Vestavěný synchronizační mechanismus vám umožní udržet správnou polohu a podporu nohou i při naklonění zad, což je velmi výhodné při změně polohy při práci. S touto židlí jste spolehlivě chráněni před problémy se zády.

Důležitá je i samotná poloha těla při práci. Ujistěte se, že vaše stehna jsou rovnoběžná se sedadlem na židli; holeně s nimi svírají úhel 90 stupňů. Nohy by měly spočívat na podlaze – v případě potřeby použijte speciální stojan.

Rubínová řada | DEFO

Standardní výška stolu je 70-75 cm, je dimenzován na výšku 175 cm.Při velké odchylce od tohoto údaje můžete rozdíl korigovat podnožkou, plynovým zvedákem na kancelářskou židli nebo zvolit stůl s nastavitelnou výškou.

Bylo by dobré, kdyby měl stůl lehkou konstrukci, kterou by bylo možné posouvat úpravou jeho polohy, osvětlení místa a polohy nohou. Stoly na kovovém rámu, například série Ruby, mají při přestavbě větší mobilitu a vytvářejí vizuálně světlý interiér.

Změňte svou pozici!

Pokud budete sedět dlouhou dobu ve stejné poloze, byť v nejlepší možné poloze, bude vám to stále škodit a nepohodlí. Lidské klouby totiž potřebují lubrikaci, a proto je pro nás pohyb tak prospěšný. Neustálá práce ve stoje vás však nezachrání ani od statických problémů – přidá únavu a otoky nohou.

Trendová řada | DEFO

Řešením je vstávat a pravidelně se během dne pohybovat. Obecně je pohyb důležitou součástí dobré ergonomie pracoviště! Ale jak se k tomu donutit.

Výbornou alternativou k běžnému stolu může být stůl s elektrickou zvedací deskou ze série Trend. Má funkci přeměny ze stoje do sedu. Pouhá změna polohy rozhýbe vaše svaly a sníží pravděpodobnost bolesti a ztuhlosti páteře a svalů.

Připravené řešení

Workplace Matrix New + Židle IQ černá | DEFO

Navrhnout ergonomický interiér pro práci není snadný úkol. Někdy je lepší svěřit výběr profesionálům. Můžete si zakoupit již hotovou sestavu židle + stůl, nebo si vybrat požadovanou konfiguraci se šatní skříní nebo skříní. Výhodou tohoto přístupu je úspora času, jistota při výběru a lepší cena. Například v kategorii home office jsou práce s dobrou slevou.

READ
Jak opravit prasklinu ve zdi domu?

Existuje mnoho nuancí: od výšky židle a sklonu opěradla k povrchu sedadla.

Jak vybrat správnou židli pro práci u počítače

Obsah

Správná židle snižuje zátěž páteře, pomáhá nenechat se rozptylovat hledáním pohodlné polohy, více se soustředí na práci a méně se unavuje. Řekneme vám, jak si vybrat pracovní židli, přizpůsobit ji svým parametrům, aby vaše záda zůstala štíhlá a vaše klouby zdravé.

Jak vybrat židli

Základním principem správného zdravého postoje je 90 x 90 x 90, s ohnutým kotníkem, kolenem a kyčelním kloubem do pravého úhlu.

Jak sedět na židli

Výška židle vybrány tak, aby nohy byly na podlaze nebo speciálním stojanu. Pokud je sed příliš vysoko a nohy nedosahují na podlahu, dochází k sevření cév stehen a narušení krevního zásobení – stěny cév ztrácejí pružnost, cévy se rozšiřují. To vede k křečovým žilám a onemocněním pánevních orgánů a poruchám v genitourinární oblasti. Při nízké poloze sedla se nohy silně opírají o podlahu – a to má také špatný vliv na krevní oběh. Výsledek: otoky, bolestivá bolest, problémy s klouby.

Područky Je lepší je nepoužívat: když se o ně opřete, naruší se vertikalita těla. Pokud tam jsou područky, s největší pravděpodobností se o ně budete chtít opřít a nejčastěji to bude stejná, známá strana. V tomto případě budou svaly na jedné straně těla uvolněné a na opačné straně napjaté. Výsledkem je prohnutá páteř, stlačené vnitřní orgány, sevřená nervová zakončení, posunuté srdce nebo plíce.

kola nejsou potřeba pro domácí pracovní židli. Jsou pohodlné v kanceláři, kde často potřebujete vstát, obrátit se na kolegy nebo předat dokumenty. Doma je lepší se nestabilitě vyhnout a udržovat konstantní polohu židle vůči povrchu stolu. Pevná poloha vám umožní udržet tělo déle vzpřímené a nedovolí vám vykroutit pánev doleva nebo doprava. Páteř a pánev lze přirovnat k cihlám naskládaným na sebe. Základem tohoto systému je pánev. A pokud je základ křivý, pak bude pro svaly velmi obtížné podporovat celou strukturu. Budou unavení a bolaví.

opěradlo židle by měl mít mírný sklon dozadu a podporovat spodní část zad. Fyziologicky mají záda sklon: nad lopatkami přecházejí do lehké hrudní kyfózy – záklonu vzad. Záda proto v tomto místě potřebují oporu, jinak se zvyšuje zátěž páteře v bederní oblasti. Svaly ochabují, hůře podporují páteř, objevují se bolesti, vzniká osteochondróza.

READ
Co jsou chimérové ​​fialky?

Nepohodlí může při práci rušit – člověk bude častěji chybovat. Pravda, dobrý programátor to může objevit sám. Kurz Skypro „Web Developer“ vás naučí nejen psát, ale také jak samostatně testovat svůj vlastní a cizí kód a najít a opravit chyby.

Sedací křeslo se volí podle velikosti stehna tak, abyste seděli zcela na sedacích hrbolech a stehno vyčnívalo za židli asi o třetinu. Ischiální tuberosity jsou vyčnívající kosti, které lze nahmatat přes svaly hýždí při sezení. Při této konfiguraci se zádové svaly méně namáhají, zátěž je rozložena rovnoměrně a jsou zachovány normální křivky páteře.

Povrch sedadla by měly být tuhé nebo dostatečně elastické. Sezení na příliš měkkém sedadle, které anatomicky kopíruje tvar pánve nebo se jí přizpůsobuje, je nepříjemné a škodlivé. Tlak je distribuován do celé pánve, nejen do ischiálních tuberosit. Oblasti, které nejsou na takovou zátěž uzpůsobeny, trpí. Cévy jsou skřípnuté a průtok krve je narušen, což vyvolává hemoroidy, urogenitální onemocnění a aterosklerózu cév dolních končetin.

Pro správné sezení nemusíte kupovat drahé křeslo.

Správná židle je vyrobena z jakékoli jednoduché nebo kancelářské židle, kterou máte doma. Výška se nastavuje malým elastickým polštářkem nebo složenou dekou. Křivka zádové opěrky se mění pomocí měkké podložky – kus pěnové gumy, váleček z fleece deky. Nejčastěji lze loketní opěrky odšroubovat a kola zaaretovat.

Které židle spíše uškodí než pomohou?

Jsou židle, o kterých se teď hodně mluví a píše. Jsou inzerovány jako řešení bolestí zad a jakýchkoli problémů s držením těla. Ve skutečnosti jde o trik obchodníků, kteří se snaží prodat velmi drahý a zcela zbytečný produkt důvěřivým zákazníkům. Takové židle jsou spíše škodlivé než užitečné.

Jak sedět na klečící židli

Klečící židle. Když sedíte na takové židli, zátěž padá na kolena, pánev se naklání a vyvolává nadměrné prohnutí v dolní části zad a krk se pohybuje dopředu. Vytvoří se „počítačový krk“ – obvyklá poloha hlavy s bradou posunutou dopředu. Navíc při fixaci pánve a křížové kosti se nebudete moci otáčet a ohýbat různými směry, takže se musíte hrbit nebo manévrovat s koleny, a to není o zdravém držení těla.

READ
Jak zahřát hada?

Pokud se vám zdá, že je taková židle pohodlnější, znamená to, že jste si již na nesprávné sezení zvykli a židle tuto polohu usnadňuje. Problém ale nezmizí a časem se bude jen zhoršovat.

Reklama na klekačky je marketingový tah, nelze je použít jako plnohodnotnou náhradu kancelářského nebo lenošku. Ve vzácných výjimkách, kdy nejsou problémy s držením těla, je lze využít k procvičení zádového svalstva. A pak už jen krátkodobě – ne více než patnáct minut s velkou přestávkou.

Proč je sedlová židle zdraví škodlivá?

Sedlová židle. Ve srovnání s jinými židlemi vypadá neobvykle: vypouklý tvar sedáku se skládá ze dvou nebo jednoho polštáře, většina židlí nemá opěradlo a jsou podepřeny kolečky. Marketéři tvrdí, že sezení na takové židli napodobuje jízdu na koni a je velmi užitečné pro držení těla a prokrvení pánevních orgánů.

Na sedlové židli je zátěž rozložena mezi kyčelní a kolenní klouby pod úhlem 135°, namísto požadovaných 90° – ve kterém svaly vyžadují menší námahu k udržení rovných zad. Chybí zádová opěrka, stabilní poloha, opora na plné noze – spodní část zad zůstává bez opory, dochází k přetěžování svalů, narušení vertikální polohy páteře a držení těla.

Je vyšší než běžná židle a nevejde se na standardní stůl – ke správnému sezení na sedlové židli je potřeba cvičit a zvykat si na ni. Tato židle je podobná kolenní židli a také není vhodná pro neustálé používání. Jen na krátkou dobu – jako simulátor.