Pocení v sauně je jednoduchá strategie pro využití zdravotních výhod, které zahrnují uvolňování toxinů, jako jsou těžké kovy, močovina, BPA a ftaláty, stejně jako zlepšení průtoku krve, snížení krevního tlaku a zlepšení kognitivního výkonu. Saunování zlepšuje mitochondriální biogenezi, optimalizuje proteiny tepelného šoku a snižuje riziko kardiovaskulárních onemocnění a mrtvice. Chemikálie ve vašem potu mohou odhalit váš strach nebo znechucení ostatním, naznačuje výzkum

Pokud jde o vaše zdraví, někdy jsou ty nejjednodušší strategie ty nejvýhodnější. Pocení v sauně má obrovské zdravotní přínosy, včetně schopnosti snížit riziko srdečních onemocnění a zlepšit mitochondriální funkce. Koreluje také se sníženým rizikem rozvoje demence.

Jedno finské přísloví říká: “Sauna je finská medicína. a lékárna chudáka.” Sauny se ve Finsku používají již téměř 2000 let ke zmírnění stresu a zlepšení zdraví. Není žádným překvapením, že většina výzkumů zdravotních přínosů saunování pochází z Finska, země, kde jsou sauny téměř stejně běžné jako televize. Často se vyskytují v soukromých domech, kancelářích a továrnách a jsou nedílnou součástí finského života.

Kromě přínosů pro kardiovaskulární a nervový systém je používají sportovci k uvolnění svalů po cvičení a jako prostředek ke zlepšení sportovního výkonu. Sauna je také užitečná pro detoxikaci.

Přestože existuje téměř vyčerpávající výzkum, který prokazuje výhody pocení v sauně při čištění těla od těžkých kovů a dalších toxinů, jeden dopis zveřejněný v časopise Environmental International znovu rozpoutal debatu o jeho účinnosti.

Někteří odborníci nazývají čistící vlastnosti potu mýtem

Někteří odborníci tvrdí, že játra a ledviny jsou jediným způsobem, jak odstranit toxiny z těla. V podstatě věří, že používání sauny k čištění toxinů a těžkých kovů v životním prostředí není nic jiného než mýtus.

Jako argument někteří tvrdí, že za každým mýtem je obvykle nějaká pravda, protože věří, že uvolňování toxinů potem není výjimkou.

Autoři dopisu publikovaného v časopise Environmental International upozorňují, že množství toxinů, které je tělo schopno vyloučit potem, je zanedbatelné a že množství perzistentních organických znečišťujících látek, jako jsou pesticidy, retardéry hoření a nyní zakázané polychlorované bifenylů (PCB) v lidském těle je tak Nepodstatné, že celá tato myšlenka je prakticky nesmyslná.

READ
Jak odstranit trávu bez vyžínače?

Tyto toxiny a identifikované karcinogeny je však zakázáno používat, protože způsobují onemocnění. Podle hlavního autora by typický člověk provádějící 45 minut vysoce intenzivního cvičení mohl propustit celkem 2 litry potu denně, včetně běžného denního pocení, a obsahoval by méně než desetinu nanogramu škodlivin.

V důsledku toho věří, že je nemožné vypotit se natolik, abychom se za jeden den zbavili byť jen 1 procenta chemikálií, které se do těla dostávají potravou. Ironicky a významně je toto tvrzení zcela v rozporu s tvrzením, že zátěž toxiny v zásadě neexistuje.

Jiná spisovatelka si oblíbila infrasaunu a zanechala pocit euforie poté, co tam seděla 30 minut, ale věřila, že ten pocit je podobný přívalu endorfinů po cvičení a že kromě pocitu euforie neexistuje žádný vědecký důkaz, že sauna pomohla s detoxikací.

I když jsou tyto články široce šířeny a čteny mnoha, neodrážejí souhrn vědeckých a výzkumných důkazů prokazujících účinnost saun při napomáhání tělu eliminovat toxiny z životního prostředí a těžké kovy.

Pocení skutečně uvolňuje toxiny z vašeho těla

S vaším potem se mísí močovina, látka, po které je moč pojmenována. V článku publikovaném v Journal of Biological Chemistry vědci zjistili až 1,12 mg močoviny v každém krychlovém centimetru potu.

Ačkoli se to nezdá mnoho, průměrný člověk vypotí denně až 700 kubických centimetrů tekutin, což znamená, že až 7 procent močoviny se ztrácí potem.

Výzkum také zjistil, že kovy se uvolňují v měřitelných množstvích a mnoho výzkumníků považuje pocení za bezpečný a účinný způsob odstranění arsenu, kadmia, olova a rtuti.

Metaanalýza zkoumala 24 publikovaných studií, které analyzovaly množství a koncentraci potu. Zjistili, že pot lidí s vyšší hladinou toxinů měl tendenci obsahovat vyšší koncentrace plazmy nebo moči.

Tyto studie určily, že dermální vylučování pocením může odpovídat nebo převyšovat vylučování močí. Je pozoruhodné, že kadmium bylo více koncentrované v potu než v krevní plazmě a hladiny rtuti mohly být normalizovány dlouhodobým saunováním.

V jiné studii byly krev, moč a pot 20 subjektů analyzovány na přibližně 120 sloučenin, které byly nalezeny v různých množstvích v každé tekutině. Podle autorů:

„Mnoho toxických prvků se uvolňuje především potem. Předpokládá se, že některé toxické prvky snadno identifikovatelné v potu některých účastníků se ukládají ve tkáních, protože nebyly detekovány v krevním séru. Indukované pocení se zdá být potenciální metodou pro odstranění mnoha toxických prvků z lidského těla.“

Bisfenol-A (BPA) je všudypřítomný chemický kontaminant spojený s řadou nemocí. Ve studii určené k posouzení relativních koncentrací BPA v krvi, moči a potu vědci zjistili, že BPA byl přítomen v potu 80 procent účastníků, dokonce i u těch, kteří neměli BPA detekovaný v séru, krvi nebo moči. .

READ
Jak připojit dráty z internetu?

Došli k závěru, že není možné odhadnout celkové množství znečišťujících látek v těle pomocí biomonitoringu krve nebo moči a je třeba zvážit analýzu potu, protože se zdá být užitečná při eliminaci BPA.

Chemické látky z rodiny ftalátů se nacházejí v každodenních produktech, což má za následek vysokou expozici jednotlivců a skupin lidí. Četné studie prokázaly statisticky významnou souvislost mezi expozicí ftalátům a onemocněním. V jedné studii vědci hodnotili účinnost vylučování ftalátů a metabolitů potem.

Zjistili, že některé ftaláty byly přítomny v měřitelných hladinách v potu, ale ne v séru, což naznačuje perzistenci a bioakumulaci. Došli k závěru, že indukovaný pot může být užitečný pro usnadnění eliminace toxických ftalátových sloučenin a že analýza potu může pomoci prokázat existenci bioakumulace 2-ethylhexylftalátu.

Pocení vyjadřuje emoce

Ačkoli je pocení důležitou metodou odstraňování odpadu, vědci zjistili, že plní i další funkci. Pot odchází z těla jedním ze tří typů žláz – apokrinní, ekrinní a apoekrinní. Ty byly poprvé objeveny v roce 1987 a nacházejí se pouze v místech, kde existují i ​​apokrinní žlázy.

Lidské tělo se potí, aby regulovalo teplotu. Můžete se však také začít potit, když sníte něco pikantního nebo jste ve vysoce emocionální situaci. Vědci zjistili, že emoční pocení je nástroj používaný ke komunikaci, protože pach potu vám říká, co prožívají ostatní lidé.

V experimentu na univerzitě v Utrechtu psychologové shromáždili vzorky potu od 10 mužů při sledování videí navržených tak, aby stimulovaly pocity strachu nebo znechucení. Třicet šest žen bylo poté požádáno, aby ze vzorků potu identifikovaly jakékoli náznaky emočního stavu.

Vědci zjistili, že ženy, které na tvářích cítili strašlivý pot, také projevovaly strach. Totéž se stalo s potem „hnusu“.

To ukázalo, že pot je účinným prostředkem přenosu emocionálních stavů. Zajímavé je, že mimika žen nezávisela na jejich subjektivním vnímání vůně.

Žena tedy může projevit znechucení, i když se jí vzorek zdál příjemný. Podobné výsledky byly zjištěny i v jiných experimentech, včetně na Rice University, kde ženy, které čichaly vzorky potu získané během děsivé situace, měly lepší výkon v úkolech spojených se slovními asociacemi.

READ
Jaký druh stromu je Abash?

V experimentu, který provedli němečtí psychologové a neurovědci, pot produkovaný muži ve stavu úzkosti způsobil, že ženy dělaly riskantnější rozhodnutí v počítačové hře. Žádná ze studií neurčila, zda si lidé byli vědomi změn ve svém chování nebo rozhodování v důsledku vystavení potu, ale naznačuje, že pot může předávat informace o vašem duševním stavu.

Pocení není náhradou fyzické aktivity

Při intenzivním tréninku a v sauně se potíte, ale to neznamená, že výhody jsou stejné. Bohužel v sauně nevypotíte ta kila navíc ani nevybudujete svaly.

Pocení není samoúčelné. Pot během intenzivního cvičení reguluje teplotu jádra. Saunování může pomoci zlepšit sportovní výkon a regeneraci tím, že urychlí sekreci růstového hormonu, a určitě má další výhody kromě odstraňování odpadu z vašeho těla.

Je však důležité se hýbat, cvičit silový trénink, trénink flexibility a kardio.

Sauny nejen pomáhají zbavit se škodlivých látek

Většina buněk obsahuje mitochondrie, které produkují téměř 90 procent energie vyrobené ve vašem těle a jsou potřebné pro každou svalovou kontrakci a relaxaci, biochemickou kaskádu, regeneraci buněk atd.

Vaše mitochondrie také fungují jako koordinátoři programované buněčné smrti, což pomáhá zbavit tělo poškozených buněk, které by se jinak mohly změnit v rakovinu. Mitochondrie jsou však náchylné k poškození volnými radikály a vyžadují neustálou regeneraci. Saunování vystavuje vaše tělo na krátkou dobu stresu, což zvyšuje mitochondriální biogenezi.

Zvýšení tělesné teploty pomáhá aktivovat geny důležité pro optimalizaci proteinů tepelného šoku (HSP) uvnitř vašich buněk. Hromadění poškozených HSP může vést k tvorbě plaku ve vašem mozku nebo jiných cévních systémech.

HSP jsou důležité pro životnost a pro prevenci atrofie kosterního svalstva. Vědci z Finska zjistili, že muži, kteří se saunovali čtyřikrát až sedmkrát týdně v průměru 15 minut, měli o 66 % nižší riziko rozvoje demence a o 65 % nižší riziko Alzheimerovy choroby ve srovnání s muži, kteří saunovali pouze jednou za rok. týden. týden.

Saunování může také zlepšit funkci mozku snížením zánětu a krevního tlaku, a tím zlepšit funkci cév a zvýšit pocity relaxace a pohody. Výzkumné důkazy prokazují souvislost mezi vystavením teplu a neurotrofickým faktorem odvozeným od mozku (BDNF).

READ
Jak se chránit před požárem v dřevěném domě?

Tento faktor aktivuje mozkové kmenové buňky, aby se mohly vyvinout v nové neurony, a ovlivňuje další chemické látky, které podporují zdraví nervového systému. Teplý trénink zvyšuje BDNF ještě dále, což naznačuje, že tepelný stres, včetně saunování, je prospěšný pro zdraví mozku.

Další výzkum ukazuje, že muži, kteří používali finskou suchou parní saunu sedmkrát týdně, snížili riziko úmrtí na srdeční onemocnění na polovinu ve srovnání s těmi, kteří ji používali pouze jednou týdně. Když byly vzaty v úvahu faktory jako kouření, krevní tlak a hladina cholesterolu, výsledky zůstaly nezměněny. Největší přínosy byly zjištěny u těch, kteří při každé návštěvě vydrželi v sauně 19 a více minut.

To naznačuje, že adaptace těla na tepelný stres, včetně zlepšení průtoku krve do srdce a svalů, mají pozitivní vliv na zdraví srdce. Jiná studie hodnotící účinky saunování na více než 1600 mužích a ženách zjistila, že pomáhá snížit riziko mrtvice snížením zánětu, ztuhlosti tepen a zlepšením průtoku krve.

Ti, kteří saunovali až sedmkrát týdně, snížili riziko o 62 procent.

Vyberte si nejlepší typ sauny a dodržujte preventivní opatření

Existuje několik typů saun, včetně finských saun a blízkých a vzdálených infračervených saun. Rozdíl mezi infrasaunou a tradiční finskou saunou: finská vás vyhřeje zvenčí, infračervená zevnitř.

Blízké infračervené sauny mají další výhodu v tom, že efektivněji pronikají do vašich tkání při vlnových délkách, které voda neabsorbuje.

Blízké infračervené záření ovlivňuje zdraví především prostřednictvím interakce s chromofory, molekulami absorbujícími světlo nacházejícími se v mitochondriích a molekulami vody. Blízké infračervené světlo má také léčivé a regenerační vlastnosti, které pomáhají optimalizovat další biologické funkce.

Autor: Joseph Mercola / Joseph Mercola
Zdroj: ruský Mercola.com

Varování! Uvedené informace nejsou oficiálně uznávanou léčebnou metodou a slouží pouze pro všeobecné vzdělávací a informační účely. Názory vyjádřené v tomto dokumentu nemusí nutně odrážet názory autorů nebo zaměstnanců MedAlternativa.info. Tyto informace nemohou nahradit rady a předpisy lékařů. Autoři MedAlternativa.info nenesou odpovědnost za možné negativní důsledky užívání jakýchkoli léků nebo používání postupů popsaných v článku/videu. Otázku možnosti aplikace popsaných prostředků či metod na jejich individuální problémy by si měli čtenáři/diváci rozhodnout sami po konzultaci se svým lékařem.

Doporučujeme přečíst si naši knihu:

Abyste se co nejrychleji dostali do tématu alternativní medicíny a zároveň se dozvěděli celou pravdu o rakovině a tradiční onkologii, doporučujeme přečíst si knihu „Diagnóza rakoviny: léčit nebo žít“ zdarma na našem webu. Alternativní pohled na onkologii“