Chřest: výhody a poškození těla

Chřestu se také říká chřest a je blízkým příbuzným cibule, i když se mu vůbec nepodobá. Jedním z neobvyklých názvů pro chřest je „králičí chill“. Roste na slunných prázdných plochách, na takových místech si zajíci dělají doupě a schovávají se v košatých rostlinách, protože nikde jinde. A chřest klíčí docela brzy, je to jedna z prvních jarních rostlin. Možná proto dostal chřest tak neobvyklé jméno.

Chřest je v oblasti Středomoří znám již od starověku. Chřest byl rychle klasifikován jako afrodiziakální rostlina a mniši jej měli zakázáno jíst. Prý aby zase neprovokoval.

Podělte se o svůj recept

Odešlete svůj podpisový recept na jídlo e-mailem. retsepty@kp.ru. Komsomolskaja Pravda zveřejní nejzajímavější a neobvyklé nápady

Pečený chřest

Upečený chřest lze použít jakkoli – jezte ho teplý, studený nebo přidejte do salátu.

Pečený chřest

Chřest 500 g
Olivový olej 2 lžíce lžíce
Česneková sůl chuť

Výhonky omyjte a odstraňte slupku. Plech nebo formu vymažeme tukem, vyskládáme chřest a zalijeme olivovým olejem. Posypeme solí a česnekem prolisovaným v lisu a vložíme do trouby vyhřáté na 200 stupňů. V závislosti na tloušťce výhonků bude pokrm hotový za 7-15 minut. Chřest čas od času zkontrolujte, zda není pokrm převařený. Jakmile změkne a lehce změní barvu, můžete chřest vyjmout z trouby.

Jak vybírat a skladovat chřest

Existuje mnoho odrůd chřestu, nejčastěji se vyskytují zelené, fialové a bílé. Bílý chřest nemá barvu, protože je během procesu růstu pečlivě zasypán zeminou. Výhonky nedostávají sluneční světlo a nemění barvu jako obvykle. Bílý chřest je hutnější, považovaný za delikatesu a vhodnější k nakládání a nakládání. Dá se sehnat v prodeji ve sklenicích. Zkontrolujte složení marinády – neměla by obsahovat konzervační látky ani jiné podezřelé přísady.

Nejběžnějším druhem je zelený chřest. Chutná jak čerstvá, tak zpracovaná. Najdete i neobvyklé fialové výhonky – mají originální hořkou chuť. Je pravda, že během procesu vaření ztrácejí barvu.

Nejzdravější chřest se prodává syrový na trzích a v obchodech. Její trvanlivost je krátká, protože čím čerstvější zelenina, tím lepší. Vyberte husté výhonky střední tloušťky, měly by dobře držet tvar. Nejchutnější chřest se prodává na začátku sklizňové sezóny – v dubnu a květnu, poté zhrubne. K dispozici je také mražená zelenina.

READ
Co je to jednoduchými slovy píštěl?

Chřest se skladuje v lednici v zásuvce na zeleninu. Pokud jsou výhonky čerstvé, mohou vydržet několik měsíců, ale každým dnem obsahují méně a méně užitečných látek a chuť se zhoršuje. Pokud stonky rostliny zvadly, můžete je na několik hodin vložit do čisté studené vody a rozpustit v ní cukr. Chřest v tomto roztoku obvykle zesílí.

Někdy se vyskytuje béžově zbarvený nakládaný produkt zvaný „chřest“. Ve skutečnosti se vyrábí ze sójových bobů a s chřestem nemá nic společného, ​​i když je také zdravý. Věnujte pozornost složení, abyste neudělali chyby.

Chřest (chřest) je oblíbená bylina, která má vynikající chuť a vůni. Může mít různou barvu (bílou, růžovou, zelenou, fialovou) a je široce používán ve vaření, lidové medicíně a medicíně založené na důkazech. Používá se za syrova, stejně jako do pečeně, těstovin a dalších pokrmů. Rostlina byla poprvé pěstována ve starověkém Řecku.

Chřest je zdrojem cenných látek (zejména kyseliny listové, vitamínu K, železa, vlákniny), které určují jeho zdravotní přínosy.

Pravidelný příjem chřestu podle vědců snižuje krevní tlak a riziko vzniku zhoubných nádorů, udržuje zdraví kardiovaskulárního a endokrinního systému a přispívá k normálnímu průběhu těhotenství.

Proč je to užitečné – 7 tezí

Níže je uvedeno 7 hlavních zdravotních přínosů chřestu s odkazy na vědecký výzkum.

1. Bohaté složení

chřest

Chřest má nízký obsah kalorií (asi 22 kalorií na 100 gramů) a obsahuje následující živiny (na 100 gramů rostliny):

Název součásti Specifická hmotnost nebo procento doporučené denní potřeby
Proteiny 2,4 gramů
Tuky 0,2 gramů
Dietní vlákna 2 gramů
Vitamin C 13%
Vitamin A 21%
Vitamin K 63%
kyselina listová 38%
Draslík 7%
Fosfor 5,5%
Vitamin E 8%

Obsahuje také malé množství železa, zinku a riboflavinu (vitamín B2).

Je důležité si uvědomit, že chřest je bohatým zdrojem vitamínu K a kyseliny listové.

  1. Vitamin Kreguluje srážlivost krve, řídí kostní metabolismus a podporuje srdeční činnost.
  2. kyselina listová je zodpovědný za metabolismus obecně, snižuje riziko defektů neurální trubice u plodu.

Chřest je nízkokalorický produkt, který obsahuje mnoho cenných vitamínů a minerálů, které jsou nezbytné pro plné fungování těla.

2. Antioxidační působení

Chřest, stejně jako většina ostatních druhů zeleniny, je bohatý na antioxidanty – speciální látky, které chrání tělesné buňky před negativními účinky volných radikálů a oxidačního stresu.

READ
Jak můžete opravit netěsnost v plastové trubce?

Podle amerických odborníků je oxidativní stres hlavní příčinou stárnutí, protože způsobuje poškození struktur DNA mitochondrií – buněčných „energetických stanic“.

Tento proces také způsobuje řadu chronických onemocnění centrálního nervového, kardiovaskulárního, endokrinního a dalších systémů a také několikrát zvyšuje pravděpodobnost maligní transformace buněk.

Chřest je bohatým zdrojem antioxidantů (vitamín E, vitamín C, flavonoidy, polyfenoly, glutathion).

Z flavonoidů jsou nejcennější: kvercetin, isohamnetin a kempferol. Tyto sloučeniny inhibují chronický zánět v těle, zpomalují mechanismy volných radikálů a inhibují oxidační stres. Pokles výskytu onkologických a kardiovaskulárních onemocnění byl zaznamenán u osob pravidelně konzumujících zeleninové plodiny (zejména chřest).

Chřest díky přítomnosti antioxidačních látek ve složení inhibuje mechanismy volných radikálů a snižuje riziko rozvoje chronických a maligních onemocnění.

3. Lepší gastrointestinální zdraví

Chřest je bohatý na vlákninu. Hojnost vlákniny ve stravě má ​​pozitivní vliv na frekvenci a konzistenci stolice. Zabraňuje také zácpě.

Vláknina z potravy podle zahraničních studií zlepšuje stav střevní mikroflóry. Vláknina je prebiotikum – potrava pro přátelské mikroorganismy, které stimuluje jejich růst a rozmnožování, snižuje počet patogenních forem. Dochází k nárůstu počtu bifido- a laktobacilů.

Přiměřená střevní mikrobiocenóza má pozitivní vliv na stav celého organismu. Například prospěšné mikroorganismy, které žijí v lumen gastrointestinálního traktu, syntetizují vitamíny B12 a K2, které stimulují imunitní systém a snižují pravděpodobnost rozvoje infekčních a zánětlivých onemocnění. Tento závěr učinili odborníci z Argentiny.

Vitamin K2 také reguluje srážlivost krve, snižuje riziko krvácení při selhání jater nebo špatné stravě.

U lidí, jejichž strava je bohatá na vlákninu, jsou zánětlivá a zhoubná onemocnění střev mnohem méně častá. Protirakovinný účinek je spojen se schopností přátelských bakterií syntetizovat butyrát, který přímo interaguje s epiteliálními buňkami tlustého střeva a konečníku a chrání je před jakýmkoli poškozením.

Použití chřestu přispívá k normálnímu fungování trávicího systému a zajišťuje prevenci řady patologií, jejichž riziko je vysoké u onemocnění gastrointestinálního traktu.

4. Prevence těhotenských komplikací

Chřest obsahuje vysoké množství kyseliny listové (vitamín B9), která podporuje činnost červené kostní dřeně, reguluje syntézu červených krvinek a také případné regenerační procesy v lidském těle.

Kyselina listová podle vědců z Maďarska také zabraňuje vzniku defektů neurální trubice u plodu.

READ
Co potřebujete vědět před instalací kuchyně?

Defekty neurální trubice jsou mimořádně závažným problémem, který, i když je vzácný (1 případ na 1000 těhotenství), vede k nebezpečným komplikacím: potíže s učením, ztráta kontroly nad pánevními funkcemi, zhoršená tvorba svalové tkáně v těle dítěte.

Vitamin B9 je zvláště důležitý pro ženy v raných stádiích těhotenství, kdy se pokládají budoucí tkáně a orgány plodu.

Chřest má vysoký obsah kyseliny listové, která zabraňuje vzniku defektů neurální trubice u plodu a zvyšuje adaptační potenciál matčina těla.

5. Snížení krevního tlaku

Hypertenze je jedním z nejčastějších kardiovaskulárních onemocnění, při kterém se zvyšuje hladina systolického a diastolického krevního tlaku. Problém se celosvětově týká asi 1.3 miliardy lidí.

Studie ukazují, že chřest díky přítomnosti draslíku může snižovat krevní tlak.

Pozitivní efekt je podle vědců z USA spojen se dvěma hlavními mechanismy: uvolněním hladkého svalstva tepenných cév s následným snížením celkového periferního odporu a vylučováním chloridu sodného močovým systémem.

Pokusy na potkanech ukazují, že strava bohatá na chřest vede ke snížení systolického krevního tlaku o 17 %, diastolického o 14 %.

Chřest se doporučuje užívat nejen ke zmírnění průběhu hypertenze, ale také k prevenci jejího rozvoje se zhoršenou anamnézou (přítomnost tohoto onemocnění u blízkých příbuzných) nebo nepříznivým somatickým pozadím (přítomnost obezity, srdečních chorob, dny , atd.).

Chřest obsahuje draslík, který tím, že uvolňuje svaly cév, snižuje krevní tlak.

6. Pomoc při hubnutí

Dosud nebyly provedeny žádné studie, které by zkoumaly přímý vliv chřestu na tělesnou hmotnost. Rostlina má však řadu funkcí, které ji umožňují použít ke korekci tělesné hmotnosti:

  1. Nízká energetická hodnota. Obsah kalorií v chřestu je poměrně nízký, takže rostlinu lze konzumovat téměř v jakémkoli množství.
  2. Vysoký obsah vody. Chřest obsahuje asi 94 % vody. Práce odborníků z Německa ukazují, že užívání nízkokalorické rostlinné stravy bohaté na vodu vede k hubnutí v důsledku tělesného tuku.
  3. Utišení hladu. Chřest je bohatý na vlákninu, která po vstupu do žaludku zvětší svůj objem a brzdí činnost center hladu v mozku. Výsledkem je, že člověk během následujících hodin zkonzumuje méně jídla.

7. Prevence deprese

Podle vědců ze Spojených států může kyselina listová výrazně snížit riziko rozvoje deprese a dalších emočních poruch.

READ
Jak vypočítat průřez kabelu pro vyhřívanou podlahu?

Účinek je spojen se snížením tvorby homocysteinu, biologicky aktivní látky, která snižuje dodávku krve a kyslíku do mozkových tkání.

Nadbytek homocysteinu v mozku může také negativně ovlivnit syntézu řady hormonů (serotonin, dopamin, norepinefrin), které regulují chuť k jídlu, náladu a rytmus spánku a bdění.

Bezpečnost a kontraindikace

Přes všechny léčivé vlastnosti může v některých situacích zařazení chřestu do stravy nepříznivě ovlivnit celkový stav člověka a poškodit ho. Mezi kontraindikace patří:

  1. Užívání léků, které ředí krev. Chřest obsahuje vitamín K, který aktivuje mechanismy „srážení krve“. Kombinované použití rostliny s antikoagulancii a protidestičkovými látkami může snížit účinek těchto látek a zvýšit riziko trombotických a tromboembolických komplikací.
  2. Přecitlivělost. Je zakázáno používat chřest, pokud je na něj v anamnéze alergie, stejně jako je-li tělo senzibilizované na cibuli nebo česnek (zkřížená alergie).

K zařazení chřestu do jídelníčku je nutné správně přistupovat z důvodu možnosti nežádoucích účinků.

Tipy na přijetí

Chřest lze konzumovat v jakékoli podobě: čerstvý nebo tepelně zpracovaný (vařený, dušený, smažený).

Je ale třeba připomenout, že jakákoliv tepelná úprava vede ke snížení obsahu vitamínů a antioxidantů, i když nevýznamnému. Pokud je to možné, doporučuje se dát přednost rostlině v její syrové formě.

K dispozici je také nakládaný chřest, který je stejně bohatý na živiny jako čerstvý. Obsah biologicky aktivních látek je snížen asi o 15-25%.

Sušený chřest se vyznačuje přítomností velkého množství kalorií, stejně jako tuků a sacharidů – 440 kalorií, 20 gramů a 20 gramů na 100 gramů produktu. Tato možnost je kontraindikována u lidí s obezitou a jinými endokrinními chorobami (diabetes mellitus).

Chřest se doporučuje zařazovat do jídelníčku postupně, počínaje 1-3 jídly týdně.